Dr. habil. Emri Zsuzsanna

tanszékvezető főiskolai tanár

Kapcsolat

Eszterházy Károly Egyetem

Biológiai Intézet

Eger, Leányka út 6-8

3300

E-mail.: emri.zsuzsanna@uni-eszterhazy.hu,

emri.zsuzsa@gmail.com

 

 

Az Ember Egészségtana és Élettana

Bolognai tanári MA, osztatlan tanárképzés 2018

Bolognai típusú tanári MA

Előadások

 

1-2. előadás

Hormonok

 

3. előadás

Immunrendszer, AIDS

 

4. előadás

Mozgatórendszer

 

5.

Tanulás, emlékezet

 

6.

Alvás-ébrenlét

 

7

Magasabb idegrendszeri tevékenységek

 

8.

Idegrendszeri betegségek biológiai alapjai

 

Zh

Levelező teszt zh:

Letölthető dokumentum

Korrekt hipnogram ábra: piros számok szerepelnek kérdésként

Letölthető dokumentum

 

Esszé kérdések:

Témánként 1 választható

 

Hormonok:
1. Ismertesse a hipotalamusz-hipofízis rendszer működését!
2. Ismertesse a mellékvese hormonjait, azok legfontosabb funkcióit, a stessz-reakció kialakulását!
3. Ismertesse a nemi működéseket!
4. Ismertesse a terhesség kialakulásának feltételeit, a méhlepény hormontermelését és a tejelválasztás, tejleadás szabályozását! Milyen fogamzásgátlási eljárások vannak?
Mozgatórendszer
1. Ismertesse a mozgatórendszer szerveződését, a mozgás tanulás és a begyakorolt mozgások kialakításának folyamatát!
2. Ismertesse A kisagy felépítését és funkcióját!
3. Ismertesse a gerincvelői reflexeket!
Immunrendszer
1. Melyek az elsődleges és a másodlagos immunszervek, és milyen feladatai vannak az egyes szerveknek?
2. Jellemezze a természetes immunitást! Melyek a legfontosabb résztvevő sejtek, milyen géneken receptorokon alapszik?
3. Jellemezze a B limfociták által kialakított humorális immunválaszt! Milyen immunoglobulin alosztályok vannak, és melyek az egyes immunoglobulinok főbb feladatai, jellemzői?
4. Jellemezze a T limfociták által kialakított sejtes immunválaszt! Mi az antigén prezentáló sejtek szerepe a válasz kialakításában, milyen T limfocita típusok vannak, és melyek ezek funkciói?

Tanulás, memória

1.Tanulás, tanuás fajtái. A tanulás elemei jelenségei: habituáció, szenzitizáció, LTP.

2. Memória: hosszú és rövid távú memória jellemzői. Deklaratív és non-deklaratív memória.

Alvás, ébrenlét

1. Alvás. Alvás ontogenezise. Alváselméletek: aktív és passzív alváselméletek. Alvás ökológiai hipotézise.

2. Alvási mintázat. Alvási fázisok. Hipnogram. Talamusz szerepe.

3. SWS és REM alvási fázisok összehasonlítása, szerepük.

Függőség

1. Agyi jutalmazó rendszer. Drogok akut és krónikus hatásai.

2. Szenvedélybetegség, függőség definíciója. Szenvedélybetegség kialakulásában szerepet játszó tényezők. Megvonási tünetek.

Associációs kéreg, idegrendszeri betegségek biológiai alapjai

1. Asszociációs kéreg definiciója, típusai. Uni- és polimodális asszociális kérgek jellemzése feladatai.

2. A beszéd idegrendszeri szerveződése.

3. Kettő jellemzése a felsorolatak közül: Down szindróma, autizmus, ADHD, epilepszia, depresszió

 

ZH pontozás:

Esszé 40% alatt teszt 65% alatt elégtelen.

Érdemjegy: teszt és esszé átlaga, egyik sem lehet elégtelen.

 

Osztatlan tanárképzés:

Előadások:

szept. 20. Hormonrendszer: Letölthető dokumentum

 

szept. 27. Mozgatórendszer: Letölthető dokumentum

 

okt. 4. Tanulás:

 

okt. 11. Függőség

 

okt. 18. Alvás-ébrenlét

 

okt. 25. Zh1 teszt

 

nov. 8. Kognitív működések

 

nov. 15. Idegrendszeri betegségek

 

nov. 22. Immunműködések, érzékelés: szaglás: Letölthető dokumentum

 

nov. 29. Fontosabb virális és bakteriális betegségek, nemi betegségek: (kiselőadások)

 

dec. 6 Zh2 teszt

 

dec. 13. esszé

 

Esszé kérdések: